Persbericht: 7th International Velomobile Seminar 2012

Gepubliceerd op

Vandaag heeft de vereniging een persbericht rondgestuurd over een evenement dat volgende maand gehouden gaat worden, het zevende internationale velomobiel seminar.

7th International Velomobile Seminar 2012

Op 6, 7 en 8 september 2012 vindt in ‘De Meerpaal’ in Dronten, Flevoland, het zevende internationale Velomobile Seminar plaats, georganiseerd door de Ligfietsvereniging NVHPV.

Een velomobiel is een modern en efficiënt door menskracht aangedreven ligfiets op drie of vier wielen, met een stroomlijn. De voordelen van de auto worden gecombineerd met de toegankelijkheid, vrijheid en milieuvriendelijkheid van de fiets. Door de stroomlijn kan met een velomobiel een flink hogere snelheid gehaald worden dan met een ‘gewone’ fiets. Door de stroomlijn kan een velomobilist verder komen, en is er tegelijk een goede bescherming tegen de elementen. De stroomlijn biedt tevens de ruimte om bagage mee te nemen. Je zit dus uit de wind, droog en spullen kunnen makkelijk en droog mee.

De velomobiel is nog volop in ontwikkeling. Wereldwijd worden er door veelal nog kleine bedrijven velomobielen op de markt gebracht, waarbij het zwaartepunt in Nederland, in het bijzonder in Dronten te vinden is. Fietsen uit Dronten rijden bijvoorbeeld in vrijwel alle landen van Europa, maar ook in Japan, Australië, Amerika en China.

Het Velomobile Seminar

Op initiatief van de Deen Carl Georg Rasmussen, ontwerper en bouwer van de Leitra, zijn eerder in Denemarken, Zwitserland en Duitsland Velomobile Seminars georganiseerd. Dit jaar zal het Velomobile Seminar voor het eerst in Nederland plaatsvinden. Op het Velomobile Seminar brengen we gebruikers, fabrikanten, ontwikkelaars, verkeerskundigen, infrastructuur-bouwers en anderen bijeen om de ontwikkeling en het gebruik van velomobielen verder te stimuleren. Via de website van het huidige Velomobile Seminar zijn rapportages over de eerdere seminars terug te vinden.
Op donderdag 6 en vrijdag 7 september 2012 zal een wetenschappelijke en technische bijeenkomst plaatsvinden met mondelinge- en posterpresentaties. De sprekers zijn afkomstig uit Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittanië en Australië, De voertaal op het seminar zal Engels zijn.

Onder andere zal de amfibie velomobiel "Ad Infinitum" waarmee Ebrahim Hemmatnia rond de wereld gaat fietsen, 35.000 km over water en 15.000 km over land, op donderdag 6 september tijdens het Velomobile Seminar worden getoond. Op de website staat meer informatie over dit project.

Mensen die nog niet bekend zijn met velomobielen, krijgen de gelegenheid een korte rit te maken in en velomobiel. Wij denken daarbij vooral aan beleidsmakers en politici die verantwoordelijk zijn voor infrastructuur, maar iedereen is welkom om een keer in een velomobiel te stappen.
Samen met het seminar wordt het Velomobiel Treffen georganiseerd. Dé gelegenheid om medevelomobielrijders te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Hoogtepunt van het treffen is het Treffen/Seminar feest op vrijdagavond 7 september. Op 8 september is er een recordpoging aantal velomobielen bij elkaar brengen en een velomobielentocht door de polder.

Op het binnenplein van de Meerpaal wordt op 6 en 7 september een expositie gehouden waar velomobielproducenten en aanbieders van diensten en producten rond velomobielen een stand kunnen inrichten. Zelfbouwers kunnen gratis hun velomobiel tentoonstellen.

Informatie

Het Velomobile Seminar wordt georganiseerd door de NVHPV en mede mogelijk gemaakt door Van der Waal Zeefdruk, print en sign, de Provincie Flevoland, de gemeente Dronten, Velomobiel.nl en Picardi BV.

Algemene informatie over entreebewijzen, sponsoringtickets en het programma van het Velomobile Seminar vindt u op de officiële website www.velomobileseminar.com (Engels) en info in het Nederlands staat op www.fietsdiensten.nl onder ‘Velomobile Seminar’.
Aanmelden voor de expositie via seminar@ligfiets.net o.v.v. Expositie, info via Jos Sluijsmans, info@fietsdiensten.nl of 06 30014801

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.

Als je een reactie op dit bericht wilt plaatsen, moet je eerst inloggen of registreren.